استفاده از نرم افزار تعیین اجاره بها اجباری است | پلمب ۱۶ بنگاه املاک در مشهد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و سایر تکالیف مودیان اعلام شد جزییات تازه از نحوه فروش بلیت‌های اربعین (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۳ توسط سرپرست ریاست جمهوری راه‌اندازی تالار ارز اشخاص در مرکز مبادله تا یک ماه دیگر جزئیات جدید از فروش اینترنتی نان | چگونه اینترنتی نان بخریم؟ شرایط فروش فوری سه محصول ایران خودرو ویژه خرداد ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات آیا زمان واریز کالابرگ خرداد ۱۴۰۳ مشخص شده است؟ بازار طلای جهانی در انتظار سیاستهای پولی ایالات متحده آرام شد توزیع روزانه ۱.۵ تن گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازار در مشهد تحقق بیش از ۲۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در خراسان رضوی از ابتدای سال جاری قبض‌های میلیونی در انتظار مشترکان بد مصرف برق قیمت جدید کوییک پلاس اتوماتیک اعلام شد + جدول (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) ارز ترجیحی شکر حذف شد | گرانی در انتظار شکر؟ فراخوان گمرک برای جاماندگان فعال‌سازی موبایل مسافری توزیع تایر با ارائه ضمانت‌نامه تولیدکنندگان سردرگمی سهامداران در بلاتکلیفی بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) طلای ۱۸ عیار در مشهد نسبت به دیروز گرانتر شد + جزئیات (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) نظر کارشناسان بازار‌های مالی درباره وضعیت بازار‌ها با توجه به انتخابات پیش رو + نمودار بانوان مشهدی چگونه می‌توانند وام خوداشتغالی خیاطی دریافت کنند؟ قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال امروز | کاهش اندک حباب سکه (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) واردات تمام مدل‌های آیفون همچنان ممنوع است | آیفون ۱۳ دیگر ترخیص نمی‌شود از رهن ۷۰۰ میلیونی تا اجاره ۲۰ میلیونی آپارتمان در کوی امیرالمومنین مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) آدرس اشتباهی حمایت از تولید | درس‌هایی از تئوری رشد آدام اسمیت ممنوعیت فروش پرواز‌های چارتری لغو شد؟ تعاونی مسکن کارگران به طور جدی در دستور کار است
سرخط خبرها

رونق بازار در روز مادر | گزارشی از وضعیت بازار به‌مناسبت ولادت حضرت‌زهرا (س)

  • کد خبر: ۹۶۷۲۷
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
رونق بازار در روز مادر | گزارشی از وضعیت بازار به‌مناسبت ولادت حضرت‌زهرا (س)
تنوع در ویترین هدیه‌های روز مادر زیاد است؛ از کیف، کفش و انواع پوشاک تا لوازم خانگی، طلا، بدلیجات و.... البته ناگفته پیداست که گستره دایره انتخاب هر فرد برای خرید هدیه، مستقیم وصل می‌شود به موجودی حساب بانکی او. با این همه پا که به بازار مجازی یا حقیقی می‌گذارید، ردپای آمدن این روز و تکانه‌های آن به بازار را احساس خواهید کرد.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ «روز مادر مبارک»؛ البته بیشترمان دوست داریم این پیام خشک و خالی نباشد و همراهش به عزیزانمان هدیه‌ای هم بدهیم، یا اگر نسبتمان در خانواده با این روز هم خوانی داشته باشد، هدیه‌ای دریافت کنیم. این موضوع بهانه‌ای شده است برای اینکه در هفته گذشته بازار‌های مرتبط کمی جان بگیرند و با همه گرانی‌ها و تنگ دستی‌های معیشتی، به جنب وجوش بیفتند.

تنوع در ویترین هدیه‌های روز مادر زیاد است؛ از کیف، کفش و انواع پوشاک تا لوازم خانگی، طلا، بدلیجات و.... البته ناگفته پیداست که گستره دایره انتخاب هر فرد برای خرید هدیه، مستقیم وصل می‌شود به موجودی حساب بانکی او. با این همه پا که به بازار مجازی یا حقیقی می‌گذارید، ردپای آمدن این روز و تکانه‌های آن به بازار را احساس خواهید کرد.

سری به چند خیابان در مناطق مختلف می‌زنیم. خیابان احمدآباد، راهنمایی، طلاب و هاشمیه را انتخاب می‌کنیم. رفت وآمد‌ها زیاد است و خیابان‌ها شلوغ. این را نمی‌دانیم که چقدر از این مشتریان بالقوه به خریدار واقعی تبدیل می‌شوند، اما آن طور که کسبه در بازار‌های مختلف می‌گویند، به مناسبت این عید مبارک بازار‌ها نسبت به روز‌های قبل رونق گرفته اند. البته چاشنی حرف همه این افراد کاهش قدرت خرید و گرانی نیز هست. آن‌ها تأکید می‌کنند که بسیاری از این رفت وآمد‌ها به خرید ختم نمی‌شوند یا رقم معامله‌ها کم است. با وجود این، در مناسبت‌هایی مانند ولادت حضرت زهرا (س) بازار‌ها جان می‌گیرند.

شیپور تخفیفات در روز مادر

مثل همه مناسبت‌های دیگر، با نزدیک شدن به روز مادر، فروشنده‌ها شیپور تخفیفات و تبلیغات را به صدا درآوردند. برگه‌های اعلام تخفیف تا بنر‌ها و پوستر‌های مختلف پشت شیشه مغازه ها، پیامک‌های تبلیغاتی از فروشگاه‌هایی که شاید یک بار از آن‌ها خرید کرده باشید، به اضافه تبلیغات فضای مجازی و صفحه‌های فروش محصولات در اینستاگرام و... مملو از پیام‌هایی است که این روز‌ها حتما با آن روبه رو شده اید و راست و دروغش مثل همیشه برایتان سؤال شده است.

«تخفیف ۳۰ درصدی انواع روسری به مناسبت روز مادر»، «هدیه‌ای مانند هیچ وقت...»، «تخفیف ۱۸ درصدی فروشگاه... به مناسبت روز زن»، «از تخفیف روز مادر عقب نمانید!» و... فقط گوشه‌ای از این پیام هاست.

سری به چند فروشگاه حضوری می‌زنیم و هرکس به روشی تخفیف‌ها را به رخمان می‌کشد. یکی روی اتیکت‌ها خط زده و قیمت جدیدی نوشته، دیگری یک رگال یا قفسه را به تخفیف خورده‌ها اختصاص داده است و در بعضی موارد هم فقط باید به گفته فروشنده برای قیمت قبل و بعد اعتماد کرد.

کمی دقت کافی است که ببینید رفت وآمد به فروشگاه‌هایی با تخفیفات و تبلیغات گسترده‌تر بیشتر است. در فروشگاه‌ها نیز طبیعی است که استقبال مردم از این کالا‌ها بیشتر باشد. در بیشتر موارد تا آنجا که ذهنمان یاری می‌کرد، قیمت‌ها چندان تفاوتی با قبل نکرده بود، اما فروشگاه‌های حضوری و مجازی که تخفیفات آن‌ها واقعی‌تر باشد هم بینشان پیدا می‎ شد.

آقای صمدی فروشنده لباس در خیابان هاشمیه است. او می‌گوید: نمی‌شود گفت همه تخفیف‌ها دروغی است. برخی مربوط به کالا‌های آخر فصل است و بعضی هم برای مشتری‌های پابه جفت فروشگاه، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، حتی اسم تخفیف هم جذابیت دارد.

رونق طلا در روز‌های رکود

دبیر اتحادیه طلاوجواهر مشهد می‌گوید: رفت وآمد مردم در بازار طلا افزایش پیدا کرده است. البته بیشتر خرید‌ها مناسبتی است و به دلایل سیاسی اکنون خیلی‌ها از معامله طلا دست کشیده اند. رونق نسبی بازار طلا در این روز‌ها هم به دلیل سالروز میلاد حضرت زهرا (س) و هم کم شدن مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلاست.

یوسف تقی زادگان ادامه می‌دهد: مردم برای کادو بیشتر طلا‌هایی با وزن کم مثل انگشتر یا مدال سبک با حدود قیمتی ۵ میلیون تومان را انتخاب می‌کنند. همچنین به دلیل گرانی طلا، خرید نقره و بدلیجات یکی از گزینه‌های انتخابی برای روز مادر است که خیلی‌ها آن را جایگزین فلز زرد گران بها می‌کنند.

جلوه گرانی در بازار گل

یک دسته گل ساده ۱۴۰ هزار تومان به بالا قیمت دارد. این قیمت را یکی از گل فروشی‌های سرشناس مشهد به ما می‌دهد. با وجود گرانی، این روز‌ها بازار گل هم رونق گرفته است. به عنوان مشتری به یکی از گل فروشی‌های مشهدی سر می‌زنیم. هر شاخه رز بین ۳۰ هزار تا ۶۰ هزار تومان، یک دسته داوودی ۵۰ هزار تومان و در اینجا دسته گل‌ها از ۱۷۰ هزار تومان آغاز می‌شود. می‌پرسیم گران شده است؟

فروشنده به جای پاسخ بله یا خیر، چند جمله تحویلمان می‌دهد: چیزی سراغ دارید که گران نشده باشد؟ تازه چند روز است بازار رونق گرفته و آن هم به دلیل اعیاد و راه افتادن جشن‌ها و عروسی هاست. برای همین کمی بازار و قیمت‌ها تکان خورد؛ نهایت ۳۰ درصد.

یکی دیگر از گل فروشی‌ها جعبه‌های آماده گل تهیه کرده است که قیمت‌های آن از ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود. سبد‌های گل نیز از ۵۰۰ هزار تومان به بالا قیمت خورده بود.
هم مشاهدات میدانی ما و هم گفته کسبه نشان می‌دهد با وجود افزایش قیمت ها، بازار گل هم رونق گرفته است.

رواج در بازار مجازی فروش‌ها

نگین شکوری، صاحب یک صفحه فروش لباس و بدلیجات در اینستاگرام، از افزایش فروش در این روز‌ها می‌گوید و تأکید می‌کند که فروش او از طریق فضای مجازی خیلی بهتر از زمانی است که صاحب مغازه‌ای در یکی از پاساژ‌های مشهد بوده است. او ادامه می‌دهد: محدوده قیمت سفارش مشتری‌ها برای روز مادر بین ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است.

پاکدل، صاحب یک صفحه فروش روسری در فضای مجازی هم از رونق فروش در این روز‌ها می‌گوید و البته تأکید می‌کند: تا رونق واقعی فاصله زیادی داریم. اوضاع در مناسبت‌ها خیلی بهتر از قبل می‌شود؛ هرچند این رونق کوتاه باشد، بازهم جای شکر دارد.
او با اشاره به اینکه فروش حضوری نیز دارد، ادامه می‌دهد: البته این روز‌ها فروش مجازی ما بیشتر از حضوری شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->